Caving - Reisverslag uit Cheddar, Verenigd Koninkrijk van Sander Hurenkamp - WaarBenJij.nu Caving - Reisverslag uit Cheddar, Verenigd Koninkrijk van Sander Hurenkamp - WaarBenJij.nu

Caving

Door: Dhr Hurenkamp

Blijf op de hoogte en volg Sander

22 April 2015 | Verenigd Koninkrijk, Cheddar

Het zou voor sommige leerlingen een spannende en avontuurlijke dag worden, maar voor de meeste leerlingen gold dat zij de dag van hun leven hadden. Er mocht namelijk een keuze gemaakt worden tussen abseilen en "caving". Over het abseilen heeft Susan een stuk geschreven en zal te vinden zijn in een ander reisverslag. Zelf kan ik iets vertellen over de ervaringen van "caving" in mijn groep.

Het was verplicht om in een groep van negen personen en een docent de grotten in te duiken. De leerlingen die dachten dat het gewoon een beetje rondlopen in een grot was, kwamen van een koude kermis thuis. Allereerst werden alle benodigde veiligheidsmaatregelen genomen en de instructies verteld door de gids en vervolgens doken ze diep de grotten in. Een zeer indrukwekkende tocht langs smalle passages en afgronden zorgde ervoor dat de tocht toch enigszins spannend was. Op enkele plekken kon er enkel op de buik voortbewogen worden om de volgende kamer te bereiken. Er was geen weg terug!

Een bepaalde doorgang werd de "sudden death" genoemd. Een gang met een plotselinge afgrond naar beneden, waar onderaan een grote puntige steen lag. Deze hebben wij voor alle zekerheid toch maar niet genomen. Een gang, die we wel hadden genomen bracht ons langs de nutcracker of de breastpresser. Het moge duidelijk zijn dat dit voor zowel het mannelijke of vrouwelijke geslacht niet altijd een pretje was. Een grote steen stak midden in een smalle doorgang uit en de enige manier om er voorbij te komen was eroverheen te gaan met alle gevolgen vandien.

Toch was er één enkele leerling die bang was voor een nieuwe vorm van pijn. Ze noemde het "stuitjespijn". Bijna aan het eind van de trip moest er gegleden worden over stenen en ze was bang dat ze pijn zou krijgen aan haar stuitje. Deze pijn heeft voortaan een nieuwe naam gekregen en inmiddels zijn we brieven aan het schrijven naar de Dikke van Dale om het woord aan het woordenboek toe te voegen.

Na anderhalf uur zagen wij weer daglicht en werd de aangerichte schade bekeken. Helemaal onder de klei en blubber (maar gelukkig hadden we een overal aan), enkele blauwe plekken en vooral vies haar en vieze nagels. Wat een schade! Maar het was de moeite meer dan waard. Geen enkele leerling die heeft "gecaved" had ook maar een negatieve opmerking over de spannende tocht. Het was geweldig!